NIEUWS & ACTUALITEITEN

CONTACTGEGEVENS

FEA © 2014  |  Privacy Policy

TEL. 035-6010793 SPOED 06-15637730

FEA VERLOSKUNDIGEN

Beppie Benschop

Joyce van Steeg

Eveline van der Woud

 

PRAKTIJKADRES

Dalplein 61

3762 BN Soest

Telefoon     035-6010793

Spoed        06-15637730

Email         info@fea-verloskundigen.nl

Welkom bij verloskundigenpraktijk fea, verloskundige soest, verloskundigenpraktijk soest, soesterberg, zwanger in soest, bevallen in soest, echo in soest, verloskundigen, zwangeschap soest, vitae, verloskundigenpraktijk, bevalling, kraambed, geboorte baby, borstvoeding, badbevalling, thuisbevalling, ziekenhuisbevalling

EET GEZOND!

EET VOLGENS DE SCHIJF VAN VIJF

Als je eet volgens de Schijf van Vijf, dan krijgen jij en je kind voldoende goede voedingsstoffen binnen. Dat is goed voor jezelf en voor je baby.

 

NEEM EXTRA VITAMINE D EN FOLIUMZUUR

Je hebt tijdens de zwangerschap extra vitamine D en foliumzuur nodig, maar verder hoef je geen andere vitamines of mineralen te slikken.

 

Slik per dag 10 microgram vitamine D, want zo houd je je botten en die van je kind gezond.

Slik de eerste 8 weken van je zwangerschap 400 microgram foliumzuur per dag. Dat wil zeggen de eerste 8 weken na conceptie of 10 weken na de eerste dag van je laatste menstruatie. Dit verlaagt de kans op een open ruggetje bij je baby.

 

EET VIS

Vis is heel gezond, ook voor zwangere vrouwen. De vetzuren in vis zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen bij ongeboren baby’s. Kijk in de tabel om te zien welke vissoorten wel of niet geschikt zijn en hoeveel je er van mag eten.

 

DRINK GENOEG

Drink voldoende om je vochtbalans op peil te houden. Maak je geen zorgen als je vocht vasthoudt, dat is heel normaal. Gemiddeld kom je daardoor zo’n 2 kilo aan. Ga in ieder geval niet minder drinken, drinken helpt juist extra vocht sneller af te voeren.

 

HOE KRIJG JE GENOEG CALCIUM BINNEN?

Drink dagelijks 2 tot 3 glazen melk en neem 1 tot 2 plakken kaas. Dan krijg je voldoende calcium binnen. Of kies in plaats van melk voor karnemelk, drinkyoghurt, chocolademelk, yoghurt of vla. Kies bij voorkeur magere of halfvolle producten.

 

KRIJG JE GENOEG IJZER BINNEN?

Zorg dat je genoeg ijzer binnenkrijgt door bijvoorbeeld volkorenbrood en vlees te eten. Neem bij elke maaltijd vitamine C-rijke producten zoals groente of fruit, want dan neemt je lichaam ijzer gemakkelijker op. Zo verklein je de kans op bloedarmoede door ijzergebrek in de zwangerschap.

 

ZORG DAT JE NIET TEVEEL VITAMINE A BINNENKRIJGT.

Te veel vitamine A kan schade aan het ongeboren kind veroorzaken. Zwangere vrouwen mogen daarom niet meer dan 3.000 microgram vitamine A per dag binnenkrijgen. Het gaat om vitamine A uit dierlijke producten en supplementen. Omdat in lever veel vitamine A zit, is het beter dit tijdens de zwangerschap niet te eten.

 

EXTRA VITAMINEN SLIKKEN?

Het is niet nodig, maar als je wel extra vitamines en mineralen zou willen slikken, kies dan een preparaat met lage doseringen. Let er op dat je niet meer dan 1 keer de aanbevolen hoeveelheid per dag neemt. Een goede keus zijn in ieder geval de preparaten die speciaal bestemd zijn voor zwangere vrouwen. Check in een multivitamine de dosering foliumzuur en vitamine D. Als er voldoende inzit hoef je die niet apart te slikken.

 

ALS JE VEGETARISCH BENT.

Vegetarisch eten kan gewoon als je zwanger bent. Let wel op dat je genoeg B-vitamines en ijzer binnenkrijgt. Eet voldoende brood, granen, peulvruchten, zuivelproducten, eieren en kant-en-klare vleesvervangers, zoals ei, tofu, tempé of noten.

 
X

Wachtwoord

Verkeerd wachtwoord, stuur ons een mail